onsdag 2 november 2011

Födelsedagskalas ur psykoanalytiskt perspektiv

Häromdagen, när jag väl troligtvis letade efter något, råkade en bok som inte är min komma i min hand. Titeln var 0 – 20 år i psykoanalytiska perspektiv. Jag satt väl och bläddrade i den lite förstrött och fick nästan direkt syn på något som jag faktiskt tycker är ganska lustigt så jag lade ett bokmärke på exemplets plats.
Hm. Har du börjat läsa den där en ganska tung sak,var det någon som frågade och då tog jag fram sidan med bokmärket och läste upp exemplet: ” -Gästerna på ett sexårs-kalas som gett festföremålet presenter, blir glada om de kompenseras på något sätt. “Fiskdamm” eller att få med sig en gottpåse underlättar, annars kanske någon frestas att knycka något.”
Det här är alltså ett exempel ur en bok som används som kurslitteratur skriven av vad jag antar två framstående svenska psykoanalytiker.
He he och just nu skall jag händelsevis gå och hämta min dotter från ett sexårskalas… får väl se om hon får någon godispåse?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar