onsdag 14 december 2011

Granstölder

Ja alltså det här med granstölder...

Alltså om jag nu skall rannsaka mitt minne så här jag välan aldrig köpt en gran. Förortsbo och stadsbo var jag innan jag flyttade till Gotland så inte är jag någon traditionsbärare eller gutamålstalare inte. Trivs bra på ön gör jag och här är mitt hemma.

 När man pratat med småfolk på landet här verkar det dock finnas traditioner kring julgranar. Dels sådant som att "skjuta gran", alltså skjuta av en fin grantopp med hagelbössan vilket kan utgöra ett mandomsprov för ens tioåriga pojk. Eller att en gran aldrig skall tas från egen mark. Han bekantingen som godmodigt flinande berättade att han stött på grannbonden med en gran släpandes efter sig när han själv återvände från dennes mark med en dylik.

Det är väl på något sätt så att man inte riktigt kan vara en alldeles hederlig människa utan att veta hur det känns att vara lite ohederlig sedan får nu denna Leif G W Persson säga vad han vill. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar