onsdag 21 december 2011

Insändare i GT om SD och mig.

Först var det ju häromdagen Eva Bofrides ledarartikel i GT där hon börjar med Breivik och slutar med mig som någon som bland andra med våran vad hon anser hatpropaganda bär ansvar för Breiviks massmord på ungdomar.

Jag tycker själv inte att jag sprider hat eller överhuvudtaget har sådana känslor.

Nu i dag har GT tagit in följande insändare:

Skrämmande om Sverigedemokraterna

Efter att ha sett "Uppdrag Gransknings" sista program så blir man faktiskt lite rädd.
En svensk riksdagsman har tydliga kontakter med den brittiska, rasistiska rörelsen EDL.
Kent Ekeroth har vid flera tillfällen varit med på rasistiska demonstrationer i England, skrämmande!
Hur ställer sig Sverigedemokraternas gotländska avdelning till detta? Ska vi få liknande, våldsamma rasistiska demonstrationer på Gotland?
Sverigedemokraternas gotländska avdelning har sitt säte i Klintehamn, Gotlands vilda västern. Är det kanske på grund av SD som Klintehamn så ofta blir utsatt för våldshandlingar?
Det är alltid människor med utländsk härkomst som blivit utsatta för detta i Klintehamn.
Kan SD på Gotland ge ett godtagbart svar?

Ja då blir man alltså utpekad i tidningen, inte bara som fanatisk rasist, utan som någon slags Gudfader som ligger bakom våldskriminaliteten i Klintehamn som insändarskribenten säger riktar sig mot invandrare.

Jag vet inte riktigt vad jag skall göra. På ett vis garvar jag åt de här befängda påståendena. På ett annat vis ryser jag åt att det faktiskt finns en person i omgivningen som verkar ha denna bild av mig. Framförallt tycker jag det är rent skamligt av en tidning att publicera sådant här dravel.

Äh jag tror jag åker in till stan och köper julklappar.

Länk till insändaren: http://www.helagotland.se/gt/artikel.aspx?articleid=7353896

4 kommentarer:

  1. Varför kan du inte bara ge sverigedemokraternas syn på Ekeroth och hans besök i England?
    Jag förstår att frågan är otroligt obehaglig för er men som företrädare för ett politiskt parti så MÅSTE man svar på ALLA frågor,Hannes,behagliga som obehagliga.
    Gott Nytt År önskar jag dig och din familj

    SvaraRadera
  2. Jag fattar ärligt inte vad du vill jag skall svara på?

    SvaraRadera
  3. Du ska naturligtvis vara på hur ni ställer er till att en av era riksdagsledamöter har varit i England och deltagit i rasistiska demonstrationer.Det är ju det Kjelle undrar,fattar du inte det?

    SvaraRadera
  4. Om någon riksdagsledamot varit i England och deltagit i rasistiska demonstrationer så är det fel att göra det.

    Vad jag tycker är alldeles konstigt med den här insändaren är att den insinuerar att SD och brott riktade mot invandrare skulle ha något slags samband i Klintehamn.

    Det finns ett olöst brott i Klintehamn riktat mot personer med invandrarbakgrund - mordbranden på Restaurang Donner. Att tidningen låter sådana helt grundlösa insinuationer eller beskyllningar införas, dessutom anonymt, i tidningen har båda de ansvariga insändarredaktörerna fått höra hur ansvarslöst det är.

    Insändarsidan på framförallt GT har vid ett flertal tillfällen infört grova personliga påhopp på identifierbara privatpersoner i vitt skilda sammanhang. Bla mot utpekade hundägare. Givetvis aldrig mot personer i maktställning på ön utan alltid "vanliga svenssons".

    Nivån på GT´s insändarsida tillåts alldeles för ofta vara mycket låg och bryter då mot alla möjliga pressetiska regler. För de personer som drabbas kan detta vara mycket obehagligt men det är som sagt oftast "vanliga svenssons".

    SvaraRadera