onsdag 3 oktober 2012

Bloggportal "Samhällsdebatt Gotland"

Nu är det snart ett år jag har försökt mig på den här bloggen och ett ganska bra tag har jag funderat på det här att nå ut med en blogg och hitta läsare på ön. Jag är ganska nöjd med antalet läsare här men tycker att det skulle kunna varit mycket större och jag har upplevt stora problem med att nå ut med länkning. Det problemet tror jag att jag delar med många som försöker delta i debatten genom att blogga eller vad det nu är man väljer att kalla det.

Jag har tidigare hört efter med några av dem som har sidor med samhällsdebatt på ön och där lät det positivtn naturligtvis med förbehållet att det i så fall måste vara ett brett spektrum på åsikter och bakgrund och som sista tillägg "bara jag slipper göra någon ting". :-)

I sådant fall hade jag själv tänkt mig något i den här vägen som s-bloggar. Ett nytt blogginlägg läggs mycket mycket kortfattat upp med en mycket mycket kortfattad tex inledning på en portal där det är klickbart på att öppna det. Länk till ett exempel som jag tycker kan fungera med modifikationer: http://www.s-bloggar.se/

Jag tycker att detta för mig men även andra debattörer skulle kunna innebära stora fördelar med en dylik förhoppningsvisportal och här är några:

1 Sammhällsdebatten på ön skulle vitaliseras så till vida att fler skulle nå ut och fler skulle ha en möjlighet att delta.

2 Vissa av de som bloggar är ganska etablerade i samhället eller föreningar men även de skulle kunna nå utanför sin egen krets om de nu vill det.

3. Bloggaren skulle själv ha kontroll över sin bloggs utformning men även kommentarsfunktionen. Tex de som förskt sig blogga på helagotlkand har tyvär i en del fall fått stå ut med personligt kränkande anonyma kommentarer som publiceras.

Jag är helt öppen för synpunkter och ideer från andra som tycker detta kan vara en ide värd att spinna vidare på.

När andan faller på kommer jag länka ut detta inlägg i kommentarerna hos alla de som jag vet redan nu bloggar eller skriver på nätet och deltar i samhällsdebatten på ön för att höra mig för lite.

Respons och funderingar kring denna ide kan ges i kommentarsfunktionen här men lika gärna på min mail: klintehamnsbo@hotmail.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar