torsdag 18 oktober 2012

Värna det gotländska kulturlandskapet


Ja så heter en förening och den hade en manifestation utanförlänsstyrelsen nu idag. Den här manifestationen med plakat och flygblad var i sin tur en del av en riksomfattande protest mot den omfattande vinkraftsutbyggnaden i landet och vad den innebär. Vi var ett litet antal mest äldre som stod utanför länsstyrelsen (och SIDA) med plakat och delade ut flygblad till de ibland intresserade passerande tjänstemännen.

Jag har tidigare skrivit om mina känslor för vindkraftsnurrorna som byggts på udden söder om Klintehamn, samhället där vi bor. http://ondiklinte.blogspot.se/2012/05/hasselskogen-soder-om-klintehamn.html

Vi äger ett par skiften skogsmark i Gothem vid Hangre By ner mot sjön, en socken på östra sidan av ön. Där pysslar jag om skogen, hugger och röjer. Inte så sällan åker vi dit hela familjen och den frid och den tystnad som råder där är oersättlig för mig. Där hämtar jag krafter och jobbar med sågen och hämtar ved. Nu är det långt gångna planer på att bygga en jättelik vindkraftspark vid skogen som kallas Branden och kanske långt ned mot sjön där vi är. Det gör mig verkligt ledsen och det är väl en fåfäng förhoppning att folk i trakten skall stå emot alla pengar som finns att hämta.

En partivän i Klamar riksdagsman Thoralf Alfsson skriver idag om vindkraften på sin alltid intressanta blogg: http://thoralf.bloggplatsen.se/2012/10/18/8835972-subventionerad-vindkraft/

Föreningen Värna det Gotländska Kulturlandskapet fick idag en ny medlem. :-) Jag kände mig mycket välkommen till manifestationen och föreningen som har en folkpartist välkomnar politisk bredd och då är ju sverigedemokrater självklart välkommna.

Här är ett urklipp ur flygbladet som delades ut:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar